• Dali Wu / La tour de Babel

Bibliographies de Méthodologie 1 et 2

Bibliographies au format .pdf :

Bibliographie francophone

Bibliographie anglophone


01. Bibliographie francophone :

Alfred, T. (2014). Paix, pouvoir et droiture : un manifeste autochtone (2e édition.. éd.) Wendake, Québec : Les Éditions Hannenorak, [2014], ©2014.

Anzieu, D. (1981). Le corps de l’oeuvre essais psychanalytiques sur le travail createur. Paris : Paris Gallimard.

Arsenault, K. (2011). Un récit de pratique artistique. Présences, revue d’étude des pratiques psychosociales, 3, 1-16.

Ascott, R. et Poissant, L. (1995). Esthétique des arts médiatiques Sainte-Foy: Presses de l’Université du Québec.

Bachand, N., Gosselin, P. et Laurier, D. (2004). Tactiques insolites : vers une méthodologie de recherche en pratique artistique. Montréal : Montréal : Guérin.

Banu, G., Koltès, B.-M. et Académie expérimentale des, t. (1998). Les répétitions un siècle de mise en scène : de Stanislavski à Bob Wilson (3e éd.. éd.). Bruxelles : Bruxelles Alternatives théâtrales.

Barbier, R. (1996). La recherche action. Paris : Paris Anthropos.

Baribeau, C. (2005). Le journal de bord du chercheur. Recherches qualitatives, 2, 98-114.

Barrett, M. J., Harmin, M., Maracle, K. B. et Thompson, C. (2018). Agrandir la boîte à outils : élargissement épistémologique et relation éthique 177315219X.

Barthes, R. (1964). Éléments de sémiologie. Communications, (4), 91-135.

Barthes, R. (2014). Mythologies Paris : Éditions Points, [2014], ©1957.

Bateson, G. (1995). Vers une écologie de l’esprit. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Bateson, G. et Winkin, Y. (2000). La nouvelle communication (Éd. rev. et corr.. éd.). Paris : Paris : Éditions du Seuil.

Bazin, H. (2013). Art du bricolage, Bricoleurs d’art. Les cahiers d’Artes, 9.

Beaulieu, A. (2008). Présentation. Études littéraires, 39(3), 7-9. doi: https://doi.org/10.7202/037604ar

Beller, G., Bovet, J., Jacques, H., Larrue, J.-M. et Mervant-Roux, M.-M. (2014). L’IRCAM et la voix augmentée au théâtre : les nouvelles technologies sonores au service de la dramaturgie. L’Annuaire théâtral, (56-57), 195-205.

Bellerive, K. (2016). L’écriture autofictionnelle comme méthode de recherche: une exploration. Commposite, 19(1), 70-93.

Bellin, S., Mariani, A., Reid, N. S. et Giguère, A. (2014). Documenter et communiquer la recherche en arts numériques par la mise en situation dialogale de l’artiste contemporain. Muséologies, 7(1), 209-223. doi: 10.7202/1026655ar

Belting, H., Poirier, J.-F. et Michaud, Y. (1989). L’histoire de l’art est-elle finie? J. Chambon.

Benjamin, W. (2012). L’œuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique (2e édition.. éd.) Paris : Éditions Allia, 2012.

Berger, E. (2017). Rendre la critique créative. La démarche abductive et pragmatique du design. Approches inductives: travail intellectuel et construction des connaissances, 4(2), 109-132.

Bernard, M. (1986). Lexpressivité du corps: recherches sur les fondements de la théâtralité. Paris : Chiron.

Berthelot, J.-M. (2012). Épistémologie des sciences sociales Paris : Paris : Presses universitaires de France.

Berzowska, J. (2018). Textiles : la fibre d’une recherche-création. Dossier Recherche-création. Récupéré de https://www.acfas.ca/node/37806

Besson, R. (2014). Prolégomènes pour une définition de l’intermédialité. HAL. Récupéré de http://hal-univ-tlse2. archives-ouvertes. fr/hal-01012325

Bianchini, S., Delprat, N., Jacquemin, C. et Institut des sciences humaines et, s. (2011). Simulation technologique et matérialisation artistique : une exploration transdisciplinaire arts-sciences. Paris : Paris : L’Harmattan.

Bienaise, J. (2014). De l’interprétation en danse contemporaine ou de l’art de s’adapter. Recherches en danse, (2). doi: 10.4000/danse.439

Blais, M. et Martineau, S. (2006). L’analyse inductive générale: description d’une démarche visant à donner un sens à des données brutes. Recherches qualitatives, 26(2), 1-18.

Bouchard, A., De la Noüe, J., Université Laval . Commission de la, r. et Association canadienne-française pour l’avancement des sciences. Congrès Université Laval, Q. (2000). La création artistique à l’université actes du colloque de la Commission de la recherche de l’Université Laval tenu le 12 mai 1998 dans le cadre du 66e Congrès de l’Association canadienne-française pour l’avancement des sciences (ACFAS). Québec : Québec Nota bene
Québec Université Laval.

Bouchardon, S., Bardiot, C. et Caubel, H. (2015). Recherche, ingénierie, création artistique : processus, prototypes, productions. Hermès, La Revue, 72(2), 187-197.

Bouchez, P. (2015). Traces audiovisuelles du théâtre et pertinence des dispositifs d’enregistrement. Les Cahiers du numérique, (3), 115-150.

Bourdieu, P. (1972). Esquisse d’une theorie de la pratique precede de trois etudes d’ethnologie kabyle. Genève : Genève Droz.

Bourdieu, P. (1977). La production de la croyance [contribution à une économie des biens symboliques]. Actes de la recherche en sciences sociales, (13), 3-43.

Bourdieu, P. (1992). Les règles de l’art genèse et structure du champ littéraire. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Bourdieu, P. (2011). L’amour de l’art : les musées d’art européens et leur public (2e éd. rev. et augm.. éd.). Paris : Paris : Les éditions de Minuit.

Bourriaud, N. (2003). Postproduction : la culture comme scénario : comment l’art reprogramme le monde contemporain [Dijon] : Presses du réel, [2003], ©2003.

Bourriaud, N. (2009). Formes de vie : l’art moderne et l’invention de soi. Paris] : Paris : Denoël.

Bouvier, J. C. (1980). Tradition orale et identite culturelle problemes et methodes. Paris : Paris Editions du CNRS.

Bovet, J. (2014). À l’écoute. L’Annuaire théâtral: Revue québécoise d’études théâtrales, (56-57), 5-6.

Bovet, J., Jacques, H. et Jubinville, Y. (2013). Trente ans plus tard. L’Annuaire théâtral: Revue québécoise d’études théâtrales, (53-54), 5-6.

Bruneau, J. (2014). Loin des yeux près du corps. Entre théorie et création. Recherches Feministes, 27(2), 217-221,284-285. doi: 10.7202/1027926ar

Bruneau, M. et Villeneuve, A. (2007). Traiter de recherche création en art: entre la quête d’un territoire et la singularité des parcours PUQ.

Burrick, D. (2010). Une épistémologie du récit de vie. Recherches qualitatives, 8, 7-36.

Cabestan, P. (2003). Introduction à la phénoménologie. Paris : Paris : Ellipses.

Cauquelin, A. (2011). L’art contemporain [ressource électronique] (10e éd. mise à jour.. éd.). Paris : Paris : Presses universitaires de France.

Certeau, M. d. a. (1990). L’invention du quotidien
Arts de faire. Habiter, cuisiner (Nouvelle édition revue et augmentée / présenté par Luce Giard.. éd.).

Chambefort, F. (2016). Mise en oeuvre d’une démarche de recherche création dans un doctorat en SIC portant sur l’art numérique HAL. Récupéré de https://hal-univ-fcomte.archives-ouvertes.fr/hal-01962090/document

Charbonneau, R. (1985). Vers une définition de la recherche-action. Dans J.-P. Deslauriers (dir.), La recherche qualitative : resurgence et convergences (p. 109-122). Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi.

Chartier, R. (2000). Le jeu de la règle lectures. Pessac : Presses universitaires de Bordeaux.

Chemla, P. et Shusterman, R. (2010). Conscience soma-esthétique, perception proprioceptive et action. Communications, 86(1), 15-24. doi: 10.3917/commu.086.0015

Choinière, I., Pitozzi, E. et Davidson, A. (2019). Par le prisme des sens : médiation et nouvelles réalités du corps dans les arts performatifs : technologies, cognition et méthodologies émergentes de recherche-création. Québec : Presses de l’Université du Québec.

Clément, É., Delattre, M. et Hansen-Løve, L. (2011). La philosophie de A à Z. Paris : Hatier.

Corvin, M. (2008). Dictionnaire encyclopédique du théâtre à travers le monde ([4e éd.]. éd.). Paris : Paris : Bordas.

Couprie, P., Goldman, J., Panneton, I. et Brasset, M.-P. (2015). Prolégomènes à la représentation analytique des musiques électroacoustiques. Circuit, 25(1), 39-54. doi: 10.7202/1029475ar

Dal Farra, R., Hellégouarch, S. et Goldman, J. (2015). Briser les paradigmes : arts électroniques et actions humanitaires. Circuit, 25(2), 7-18. doi: 10.7202/1032932ar

Dallet, S., Chapouthier, G. et Noël, É. (2009). La création, définitions et défis contemporains. Paris : Paris : Harmattan.

Danétis, D. (2007). Pratiques artistiques et pratiques de recherche. Paris : Paris : Harmattan.

Dautrey, J. (2010). La recherche en art(s). Paris : Paris : Editions MF.

Debray, R. (2001). Cours de médiologie générale. Paris : Paris Gallimard.

Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Paris : Paris Éditions de Minuit.

Derrida, J. (1972). La dissémination. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Derrida, J. (1978). La verite en peinture. Paris : Paris Flammarion.

Deschamps, C. (1993). L’approche phénoménologique en recherche comprendre en retournant au vécu de l’expérience humaine. Montréal : Montréal Guérin.

Deschamps, C. (2002). Le chaos créateur. Montréal : Montréal : Guérin.

Deshaies, B. (1992). Méthodologie de la recherche en sciences humaines Laval (Québec) : Éditions Beauchemin ltée, [1992], ©1992.

Dosse, F. (1997). L’histoire en miettes : des Annales à la nouvelle histoire (Édition revue et corrigée.. éd.) Paris : Pocket, [1997].

Dubois, J., Jarry, A. et Paquin, L.-C. (réalis.), Hexagram et CHOQ (prod.) Qu’est-ce que la recherche-création ? [Podcast]. Canada : CHOQ.

Duchesne, C. et Leurebourg, R. (2012). La recherche-intervention en formation des adultes: une démarche favorisant l’apprentissage transformateur. Recherches qualitatives, 31(2), 3-24.

Dufrenne, M. (1953). Phenomenologie de l’experience esthetique. Paris : Paris Presses universitaires de France.

Durand, D. (1996). La systémique (7e éd.. éd.). Paris : Paris Presses universitaires de France.

During, É. (2009). In actu : de l’expérimental dans l’art. Annecy] : Dijon : Annecy : Publications des Marquisats, École supérieure d’art de l’agglomération d’Annecy
Dijon : Presses du Réel.

Eagleton, T. (1994). Critique et théorie littéraires une introduction (M. Souchard, trad.). Paris : Paris Presses universitaires de France.

Eco, U. (1988). Le signe histoire et analyse d’un concept. Bruxelles : Bruxelles Labor.

Eco, U. (1994). Les limites de l’interprétation. Paris : Librairie générale française Paris.

Feral, J. (1998). Pour une étude génétique de la mise en scène. Théâtre/Public, (144), 54-59.

Féral, J. (2019). Pratiques performatives: body remix Presses universitaires de Rennes.

Findeli, A. et Coste, A. (2007). De la recherche-création à la recherche-projet: un cadre théorique et méthodologique pour la recherche architecturale. Lieux communs, 10, 139-161.

Fortin, R. (2000). Comprendre la complexité introduction à La méthode d’Edgar Morin. Paris
Sainte-Foy : Paris L’Harmattan
Sainte-Foy Presses de l’Université Laval.

Fortin, S. et Houssa, E. (2012). La posture méthodologique postmoderne pour penser le rapport théorie-création. Loin des yeux, près du corps. Entre théorie et création, 64-69.

Foucault, M. (1990). Les mots et les choses : une archéologie des sciences humaines Paris : Gallimard, [1990], ©1966.

Foucault, M. (2008). L’archéologie du savoir. Paris] : Paris : Gallimard.

Fourmentraux, J.-P. (2011). Artistes de laboratoire : recherche et création à l’ère numérique. Paris : Paris : Hermann.

Fourmentraux, J.-P. (2012). Artiste, chercheur, innovateur: Le consortium Hexagram (Montréal). Culture & Musées, 19(1), 25-42.

Fourmentraux, J.-P. (2012). L’ère post-média : humanités digitales et cultures numériques. Paris : Paris : Hermann.

Fourmentraux, J.-P., Laugrand, F., Lévy, J. J. et Lasserre, É. (2011). « Oeuvres frontières » de l’art numérique. Anthropologie et Sociétés, 35(1-2), 187-207. doi: 10.7202/1006386ar

Fournier, M., Gingras, Y., Mathurin, C., Maheu, L., Laurin-Frenette, N., Fournier, M. et Lamont, M. (1989). Création artistique et champ universitaire : Qui sont les pairs? Sociologie et sociétés, 21(2), 63-74. doi: 10.7202/001251ar

Gadamer, H.-G. (1996). Vérité et méthode les grandes lignes d’une herméneutique philosophique. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Gadamer, H.-G. et Grondin, J. (1996). La philosophie herméneutique. Paris : Paris Presses universitaires de France.

Gauthier, B. (2009). Recherche sociale : de la problématique à la collecte des données (5e éd.. éd.). Québec : Québec : Presses de l’Université du Québec.

Gauthier, P. (2015). Création contre science en design, les conditions d’un vrai débat : réponse à Lysianne Léchot Hirt. Sciences du Design, 2(2), 65-70.

Gendron-Blais, H. (2015, avril 2015). Inter-sections : notes autour d’une technique sur les rapports musique et pensée. Inflexions, “Radical Pedagogies”(8), 285-292.

Gendron-Blais, H. (2016). Dimensions sonores du politique: recherche-création autour des sons des mouvements. Caietele Echinox, (30), 135-147.

Giorgi, A., Bachelor, A. et Joshi, P. (1986). La Méthode Phénoménologique de Recherche en Psychologie. Quebec : Les Presses de l’Université Laval. doi: 10.1163/156916288X00095

Goffman, E. (1992). La mise en scène de la vie quotidienne Paris : Éditions de Minuit [1992], ©1973.

Gosselin, P. et Le Coguiec, É. (2006). La recherche création : pour une compréhension de la recherche en pratique artistique. Sainte-Foy : Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.

Gosselin, P., Potvin, G., Gingras, J.-M., Murphy, S., Chené, A., Roy, G.-R., . . . Bruneau, M. (1998). Une représentation de la dynamique de création pour le renouvellement des pratiques en éducation artistique. Revue des sciences de l’éducation, 24(3), 647-666.

Goyette, G. (1987). La recherche-action : ses fonctions, ses fondements et son instrumentation. Sainte-Foy : Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.

Greff, J.-P., Léchot Hirt, L. et Sutermeister, A.-C. (2015). Les défis de la recherche en art et en design en Suisse. Un cas d’école : la HEAD – Genève. Hermès, La Revue, 72(2), 75-84.

Grésillon, A. (1994). Éléments de critique génétique lire les manuscrits modernes. Paris : Paris Presses universitaires de France.

Gros-Louis mchugh, N. (2012). Aligner la recherche scientifique aux besoins et aux intérêts des premières nations : meilleures pratiques et initiatives prometteuses. Éthique publique, (vol. 14, n° 1). doi: 10.4000/ethiquepublique.961

Groupe, M. (1992). Traité du signe visuel pour une rhétorique de l’image. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Guillemette, F. et Lapointe, J.-R. (2010). La représentification dans l’entretien d’explicitation. Recherches Qualitatives, 8(Hors série : recherches qualitatives et temporalités), 51-60.

Guzin Lukic, N., Lainey, C. et Paquin, M. (2015). Mutations en muséologie et programmes de formation à l’Université du Québec en Outaouais. Éducation et francophonie, 43(1), 131-145. doi: 10.7202/1030185ar

Hall, E. T. (1971). La dimension cachee. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Hall, E. T. (1984). Le langage silencieux. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Hall, S. (2007). Identités et cultures : politiques des cultural studies. Paris : Paris : Amsterdam.

Hamel, J.-F. (2006). Revenances de l’histoire : répétition, narrativité, modernité. Paris : Paris : Les éditions de Minuit.

Hartog, F. (2003). Régimes d’historicité : présentisme et expériences du temps. Paris] : Paris : Éditions du Seuil.

Hébert, S. (2009). Ce que la pensée doit au carnet. Recto/Verso: Revue de jeunes chercheurs en critique génétique, (5), 1.

Heinich, N. (1998). Le triple jeu de l’art contemporain sociologie des arts plastiques. Paris : Paris Éditions de Minuit.

Heinich, N. (2004). La sociologie de l’art (Nouv. éd.. éd.). Paris : Paris : Découverte.

Heinich, N. (2005). Être artiste : les transformations du statut des peintres et des sculpteurs. Paris : Paris : Klincksieck.

Hennion, A. (1993). La passion musicale une sociologie de la médiation. Paris : Paris Métailié.

Hernandez, A. A., Lelarge, I. et Longpré, P. (2016). Le virage numérique dans l’art public montréalais : changer les règles du jeu. ETC MEDIA, (109), 66-71.

Héroux, I., Fortier, M.-S., Boivin, J., Brouillette, L., Mireault, J. et Dubé, F. (2014). Expérimentation d’une nouvelle méthodologie pour expliciter le processus de création d’une interprétation musicale. Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, 15(1), 67-79. doi: 10.7202/1033796ar

Huberman, A. M. (1991). Analyse des données qualitatives recueil de nouvelles méthodes. Montréal
Bruxelles : Montréal Éditions du Renouveau pédagogique
Bruxelles De Boeck-Wesmael.

Hugues, L., Lafortune, M.-J. et Galerie, O. (2001). Penser l’indiscipline recherches interdisciplinaires en art contemporain = Creative con/fusions : interdisciplinary practices in contemporary art / editors, Lynn Hughes & Marie-Josée Lafortune. Montréal : Montréal Optica.

Jacques, A., Lecomte, Y. et Gilbert, S. (2016). Rêve, polyphonie et montage. Réflexions à partir d’un cinéclub « psy ». Filigrane, 25(2), 163-173.

Jauss, H. R. (1978). Pour une esthetique de la reception. Paris : Paris Gallimard.

Jubinville, Y., Ladouceur, L. et David, G. (2011). Carrefour. L’Annuaire Théâtral, 50-51, 5-6.

Kaine, É., De Coninck, P. et Bellemare, D. (2010). Pour un développement social durable des individus et des communautés autochtones par la recherche action/création: le design et la création comme leviers de développement. Nouvelles pratiques sociales, 23(1), 33-52.

Karsenti, T. et Savoie-Zajc, L. (2004). La recherche en éducation : étapes et approches (3e éd. rev. et corr.. éd.). Sherbrooke : Sherbrooke : Editions du CRP.

Lachapelle, L. (2014). L’atelier fait terrain : la performativité de la recherche-création, pratiques poétiques et éthique de la connaissance RADICAL/Figura.

Lagasnerie, G. d. (2011). Logique de la création : sur l’université, la vie intellectuelle et les conditions de l’innovation. Paris : Paris : Fayard.

Lamoureux, È. et St-Gelais, T. (2014). Où en sommes-nous avec le féminisme en art? Recherches féministes, 27(2), 1-6.

Landry, P.-L., L’Italien-Savard, I., Lambert, V. C., Bergeron, R., Bergeron, M.-A., Collin, S. et Lévesque, M. (2013). Internet, études supérieures et recherche-création : le cas de la revue numérique Le Crachoir de Flaubert. Québec français, (168), 28-29.

Laplantine, F. (2005). La description ethnographique. Paris : Paris : Armand Colin.

Laramée, G. (2001). L’espace traversé : réflexions sur les pratiques interdisciplinaires en art = reflexions on interdisciplinary practices in art. Trois-Rivières] : Trois-Rivières : Éditions d’art Le Sabord.

Laurier, D. et Lavoie, N. (2013). Le point de vue du chercheur-créateur sur la question méthodologique: Une démarche allant de l’énonciation de ses représentations à sa compréhension. Recherches qualitatives, 32(2), 294-319.

Lavoie, L. (1996). La recherche-action théorie et pratique : manuel d’autoformation. Sainte-Foy : Sainte-Foy Presses de l’Université du Québec.

Lazarus, N. (2006). Penser le postcolonial : une introduction critique. Paris : Paris : Éditions Amsterdam.

Le Moigne, J.-L. (1977). La theorie du systeme general theorie de la modelisation. Paris : Paris Presses universitaires de France.

Léchot Hirt, L. (2010). Recherche-création en design : modèles pour une pratique expérimentale. Genève : Genève : Métis presses.

Léchot Hirt, L. (2015). Recherche-création en design à plein régime : un constat, un manifeste, un programme. Sciences du Design, 1(1), 37-44. doi: 10.3917/sdd.001.0037

Lesage, M.-C. (2008). Théâtre et intermédialité : des œuvres scéniques protéiformes. Communications, 83(2), 141-155. doi: 10.3917/commu.083.0141

Lesage, M.-C., Larose, K., Trudel, É. et Hurley, E. (2008). Scène contemporaine et recherches interdisciplinaires au Québec. Globe, 11(2), 169-184. doi: 10.7202/1000527ar

Lévi-Strauss, C. (1985). Anthropologie structurale. Paris : Paris Plon.

Liu, M. (1997). Fondements et pratiques de la recherche-action. Paris
Montréal : Paris
Montréal L’Harmattan.

Lyotard, J.-F. (1986). Le postmoderne explique aux enfants correspondance : 1982-1985. Paris : Paris Galilée.

Lyotard, J.-F. (2004). La phénoménologie (14e éd.. éd.). Paris : Paris : Presses universitaires de France.

Mahé, E. (2015). Pour une recherche combinatoire. Hermes, La Revue, (2), 217-225.

Maniglier, P. (2010). «Dessine-moi un éléphant». Pédagogie et recherche en art. Critique, (8), 758-771.

Manovich, L. (2010). Le langage des nouveaux médias (vol. 1) Les Presses du réel Dijon.

Mariani, A. et Cucuzzella, C. (2015). Préambule. Muséologies, 8(1), 7-10. doi: 10.7202/1034607ar

Martineau, S. (2005). L’observation en situation: enjeux, possibilités et limites. Recherches qualitatives, 2, 5-17.

Mauss, M. (2013). Sociologie et anthropologie Paris (6, avenue Reille 75685) : P.U.F., 2013.

McEvilley, T. (1999). L’identité culturelle en crise art et différence à l’époque postmoderne et postcoloniale. Nîmes : Nîmes J. Chambon.

Mekdjian, S. (2016). Les récits migratoires sont-ils encore possibles dans le domaine des Refugee Studies? Expérimentation de cartographies créatives. ACME-An International E-Journal for Critical Geographies,[En ligne], 15(1).

Ménasé, S. (2003). Passivité et création : Merleau-Ponty et l’art moderne. Paris : Paris : Presses universitaires de France.

Merini, C. et Ponté, P. (2008). La recherche-intervention comme mode d’interrogation des pratiques. Savoirs, 16(1), 77-95. doi: 10.3917/savo.016.0077

Merleau-Ponty, M. (1945). Phenomenologie de la perception. Paris : Paris Gallimard.

Mesnier, P.-M. et Missotte, P. (2003). La recherche-action : une autre manière de chercher, se former, transformer. Paris : Paris : L’Harmattan.

Mignolo, W. (2015). La désobéissance épistémique : rhétorique de la modernité, logique de la colonialité et grammaire de la décolonialité Bruxelles : P.I.E. PETER Lang S.A., [2015], ©2015.

Morin, E. (1977). La méthode Paris : Éditions du Seuil, 1977-2004.

Morin, E. (1990). Introduction à la pensée complexe. Paris : Paris ESF.

Morin, E. (1994). Sur l’interdisciplinarité. Bulletin interactif du Centre international de recherches et études transdisciplinaires, 2(2).

Morin, E. (1999). Relier les connaissances le défi du XXIe siècle : journées thématiques. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Morris, M. (2002). La recherche-action participative : un outil pour le changement social! Ottawa : Ottawa : CRIAW/ICREF.

Moulin, R. (1992). L’artiste, l’institution et le marché. Paris : Paris Flammarion.

Noury, C. (2018). Trousse d’accompagnement en CRRC [ressource électronique] : synthèse des enjeux de conduite responsable en recherche-création et propositions d’outils réflexifs [Montréal, Québec] : Projet de recherche La conduite responsable en recherche-création : Outiller de façon créative pour répondre aux enjeux d’une pratique en effervescence, 2018.

Olivier, J.-P. (2000). Le « je » méthodologique. Implication et explicitation dans l’enquête de terrain. Revue française de sociologie, n 41(3), 417-445.

Ouaknine, S. (2006). Qu’est-ce qu’un texte théorique de doctorat en création? Éparts. Liaison études et pratiques des arts, 1, 51-71.

Ouellet, P. (2003). Le sens de l’autre : éthique et esthétique. Montréal : Montréal : Liber.

Paillé, L. (2004). Livre livre : la démarche de création. Trois-Rivières : Trois-Rivières : Éditions d’Art Le Sabord.

Paillé, P. (2006). La méthodologie qualitative : postures de recherche et travail de terrain. Paris : Paris : Armand Colin.

Paillé, P. (2006). La méthodologie qualitative : postures de recherche et travail de terrain. Paris : Paris : Armand Colin.

Paillé, P., Lacroix, J.-G., Descarries, F. et Vandelac, L. (1994). L’analyse par théorisation ancrée. Cahiers de recherche sociologique, (23), 147-181.

Paillé, P. a. (2016). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales (Quatrième édition.. éd.).

Palmade, G. (1977). Interdisciplinarite et ideologies. Paris : Paris Anthropos.

Paquin, L.-C. (2006). Comprendre les médias interactifs. Montréal : Montréal : Isabelle Quentin.

Paquin, L.-C. et Béland, M. (2015). Dialogue autour de la recherche-création. Media/n, 11(3).

Passeron, R. (1985). Création, présentation, présence. La Présentation. Paris: Éditions du CNRS.

Passeron, R. (1989). Pour une philosophie de la création. Paris : Paris Klincksieck.

Passeron, R. (1996). La naissance d’Icare éléments de poïétique générale. Saint-Germain-en-Laye
Valenciennes : Saint-Germain-en-Laye ae2cg
Valenciennes Presses universitaires de Valenciennes.

Passeron, R. d. (1982). Creation et repetition. Paris : Paris Clancier-Guénaud.

Patocka, J. (1988). Qu’est-ce que la phénoménologie ? Grenoble : Grenoble J. Millon.

Peirce, C. S. (1978). Ecrits sur le signe. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Péquignot, B. (2013). Sociologie des arts (2e éd.. éd.). Paris : Paris : Armand Colin.

Pineau, G. (2007). Les histoires de vie (4e éd. éd.) Presses Universitaires de France.

Pluta, I. et Losco-Lena, M. (2015). Théâtres laboratoires : recherche-création et technologies dans le théâtre aujourd’hui. Paris : Ligeia.

Poirier, J. et Clapier-Valladon, S. (1980). Le concept d’ethnobiograpliie et les récits de vie croisés. Cahiers internationaux de sociologie, 351-358.

Poissant, L. (2003). Esthétique des arts médiatiques : interfaces et sensorialité. Sainte-Foy : Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.

Poissant, L. (2014). Dictionnaire des arts médiatiques PUQ.

Poitras, D., Froger, M., Gwiazdzinski, L. et Straw, W. (2015). Exprimer des états nocturnes. Intermédialités, (26).

Portella, E. (1992). Entre savoirs l’interdisciplinarité en acte : enjeux, obstacles, perspectives. Toulouse : Toulouse Érès.

Poupart, J. é. et Groupe de recherche interdisciplinaire sur les méthodes, q. (1997). La recherche qualitative enjeux épistémologiques et méthodologiques. Montréal : Montréal G. Morin.

Pourtois, J.-P. (2007). Épistémologie et instrumentation en sciences humaines (3e éd.. éd.). Wavre, Belgique : Wavre, Belgique : Mardaga.

Quéinnec, J.-P. (2011). Pour une ouverture aux recherches créations en théâtre. L’Annuaire théâtral: Revue québécoise d’études théâtrales, (50-51), 205-210.

Quéinnec, J.-P. (2011). Une pensée en action du son au théâtre. Literatura: teoría, historia, crítica, 13(1), 293-324.

Quijano, A. (1992). Réflexions sur l’Interdisciplinarité, le Développement et les Relations Interculturelles. Entre Savoirs. Interdisciplinarité en acte: enjeux, obstacles, résultats.

Quitaud, G. (1993). Le voyage vers l’oeuvre: les liens multiples unissant l’homme au processus créatif. Toulouse : Toulouse : Erès,.

Rancière, J. (2000). Le partage du sensible esthétique et politique. Paris : Paris La Fabrique.

Reeves, N. (2011). Les arts médiatiques au croisement des arts et des sciences: Union, réconciliation ou accident de parcours? Inter: Art actuel, (109), 2-7.

Rege Colet, N. (1993). Pluridisciplinarité, interdisciplinarité, transdisciplinarité quelles perspectives en éducation? : étude du discours des professeurs de la Section des sciences de l’éducation de l’Université de Genève. Genève : Genève Université de Genève, Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation.

Ricoeur, P. (1991). Temps et récit (Édition de poche.. éd.) Paris : Éditions du Seuil, [1991] ©1983.

Ricoeur, P. (1996). Soi-même comme un autre. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Ricoeur, P. (2000). La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris : Paris : Éditions du Seuil.

Rouleau, J. (2016). Bricolage méthodologique: autoethnographie et recherche-création. COMMposite, 19(1), 94-113.

Roy, I. (1990). Du ludique au poétique dans le théâtre de recherche l’exemple du Théâtre Repère. Thèse (M. A.) — Université Laval, 1990, Sainte-Foy.

Royer, C. (2007). Peut-on fixer une typologie des méthodes qualitatives. Recherches qualitatives, 5, 82-98.

Saemmer, A. (2015). Réflexions sur les possibilités d’une « recherche-création » désinstrumentalisée. Hermès, La Revue, 72(2), 198-205.

Saint-Martin, F. (1987). Semiologie du langage visuel. Sainte-Foy : Sainte-Foy Presses de l’Université du Québec.

Salles, J. et Pruneau, J. (2016). La diversité dans les médias interactifs : vers une société créative. TicArtToc, (7), 40-43.

Saussure, F. d. (1985). Cours de linguistique generale (Ed. critique preparee par Tullio de Mauro. éd.). Paris : Payot Paris.

Schmid, A.-F., Mambrini-Doudet, M. et Hatchuel, A. (2011). Une nouvelle logique de l’interdisciplinarité. Nouvelles perspectives en sciences sociales, 7(1), 105-136.

Schön, D. A. (1994). Le praticien réflexif : à la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel Montréal : Les Éditions Logiques, [1994], ©1994.

Shelton, D. (1981). La recherche-action. Montreal : Montreal Universite de Montreal, Section de la technologie educationnelle.

Shusterman, R. (1992). L’art à l’état vif la pensée pragmatiste et l’esthétique populaire. Paris : Paris Éditions de Minuit.

Sibony, D. (2005). Création : essai sur l’art contemporain. Paris : Paris : Éditions du Seuil.

Sintès, G. (2017). Pratiques de l’archive en danse : l’exemple du Projet Waehner 2015-2018. Marges, 25(2), 76-87.

St-Gelais, T. et Fraser, M. (2008). L’indécidable : écarts et déplacements de l’art actuel Montréal : Éditions Esse, 2008.

Stévance, S. (2013). Les enjeux de la recherche-création en musique : institution, définition, formation. Québec] : Québec : Presses de l’Université Laval.

Stévance, S. et Jurkowski, E. (2012). À la recherche de la recherche-création : la création d’une interdiscipline universitaire. Intersections, 33(1), 3-9. doi: 10.7202/1025552ar

Szondi, P. (1989). Introduction a l’hermeneutique litteraire. Paris : Paris Cerf.

Thibault, M. (2013). Normativité sociale et normativité épistémique. Socio, 1(1), 135-152. doi: 10.4000/socio.291

Todorov, T. (1977). Theories du symbole. Paris : Paris Éditions du Seuil.

Toulouse, I. (2012). Clair-obscur : essai sur la pensée créatrice [ressource électronique]. Paris : Paris : L’Harmattan.

Toulouse, I. (2012). Technique et création [ressource électronique]. Paris : Paris : L’Harmattan.

Toulouse, I. et Danétis, D. (2008). Eurêka, le moment de l’invention : un dialogue entre art et science. Paris : Paris : L’Harmattan.

Tremblay, M.-A. (1968). Initiation a la recherche dans les sciences humaines. Montréal : Montréal McGraw-Hill.

Vachon, G., Pinard, É., Blais, M., André-Lescop, G. et Rock, C. (2017). Vers des visions partagées: des outils visuels pour l’aménagement durable des communautés innues de la Côte-Nord. Recherches amérindiennes au Québec, 47(1), 121-136.

Valéry, P. (1964). Introduction a la methode de leonard de vinci 1894. Paris : Paris Gallimard.

Valéry, P. (2002). Première leçon du cours de poétique.

Van der Maren, J.-M. (2003). La recherche appliquée en pédagogie : des modèles pour l’enseignement (2e éd.. éd.). Bruxelles : Bruxelles : De Boeck.

Van der Maren, J.-M. (2004). Méthodes de recherche pour l’éducation (2e éd., 2e tirage 2004.. éd.). Bruxelles : Bruxelles : De Boeck.

Van der Maren, J.-M. (2014). Quelles formes de recherche quand les arts deviennent universitaires? Dans F. d. s. d. l. é.-T. e. Publications (dir.), La recherche – création : territoire d’innovation méthodologique. Université de Montréal.

Vattimo, G. (1997). Au-delà de l’interprétation la signification de l’herméneutique pour la philosophie. Paris : Paris De Boeck Université.

Verges, F. (réalis.), F. Verges (aut.), Island (prod.). (2016). Méthodologie décoloniale: de quelques exemples pour décoloniser et dénationaliser histoire et culture

. Belgique : youtube.

Vesac, J.-A., Duschesneau, M. et Dubé, F. (2017). Instrumentaliser la subjectivité de la perception au sein d’un paysage sonore interactif. L’installation interactive et immersive Soleil. Revue musicale OICRM, 4(1), 86-107.

Vial, S. (2015). Qu’est-ce que la recherche en design? Introduction aux sciences du design. Sciences du design, (1), 22-36.

Von Stebut, Y. (2015). Création artistique et enracinement social. Portrait de l’artiste en résonateur. Spécificités, n 7(1), 128-150. doi: 10.3917/spec.007.0128

Vorn, B., Lelarge, I. et Longpré, P. (2016). Bill Vorn. It’s Alive! Ou la fascination pour l’automate comme outil de création. ETC MEDIA, (109), 24-29.

Watzlawick, P. (1972). Une logique de la communication. Paris : Paris : Éditions du Seuil.

Wentzel, B. (2011). Praticien-chercheur et visée compréhensive: éléments de discussion autour de la connaissance ordinaire. Recherches qualitatives, Hors-série, 10, 47-70.

02. Bibliographie du corpus anglais cartographié :

Abrahamson, D. (2008). Embodied design: constructing means for constructing meaning. Educational Studies in Mathematics, 70(1), 27-47.

Aitchison, C. (2015). Writing the practice/practise the writing: writing challenges and pedagogies for creative practice supervisors and researchers. Educational Philosophy and Theory, 47(10)

Alfier, D. (2011). Critical Practical Analogy: A Research Tool for Reflecting and Making. Journal of Research Practice, 7(1).

Alvesson, M., & Sköldberg, K.  (2000). Reflexive methodology.  New visas for qualitative research.  London: Sage.

Andersson, E. (2009). Fine Science and Social Arts–on common grounds and necessary boundaries of two ways to produce meaning. ART & RESEARCH: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, 2(2), 1-12.

Antilla, E. (2010) Art, aesthetic qualities, and understanding the human condition. Dans Arlander, A. (dir.). Communication présentée dans le cadre de How does Artistic Research Change us? Proceedings of CARPA 1 – 1st Colloquium on Artistic Research in Performing Arts.

Appleby, J., L. Hunt et M. Jacob (1995). Telling the Truth about History, New York, W.W. Norton & Company.

Archibald, J.-A., Lee-Morgan, J., De Santolo, J., & Tuhiwai Smith, L. (2019). Decolonizing research: Indigenous storywork as methodology. Zed Books, Limited.

Arlander, A. (2010). How does Artistic Research Change us? Paper presented at the Proceedings of CARPA 1 – 1st Colloquium on Artistic Research in Performing Arts. URL https://www.uniarts.fi/sites/default/files/CARPA_1_proceedings.pdf

————-. (2011). Artistic research in action : proceedings of CARPA 2 – colloquium on artistic research in performing arts.

————–. (2013). Artistic Research in a Nordic Context. Dans Nelson, R. (dir.), Practice as research in the arts : principles, protocols, pedagogies, resistances.

Arnold, J. (2010). The liminal and apophatic voice of the writer in/as autobiography: a subjective academic narrative. Text : Journal of writing and writing courses, 14(1).

———–. (2012). Practice Led Research: Creative Activity, Academic Debate, and Intellectual Rigour. HES Higher Education Studies, 2(2), p9.

Atkinson, P. & Hammersley, M. (1994). Ethnography and participant observation. Dans N. Denzin et S. Lincoln (dir.), Handbook of Qualitative Research (p.p. 248 262). Sage Publication.

Austin, D., Mahoney, J., Courter, A., Ryan, K., Starace, J. et DeFeo, N. (2016). Artists’ Reflections on Preparing and Performing the Arts-Based Research Study Grace Street. Music Therapy Perspectives, 34(1), 48-51.

Aziz, T. (2009). Shifting the frame: from critical reflective arts practice to practice-based research. Journal of Media Practice, 10(1), 69-80. http://dx.doi.org/10.1386/jmpr.10.1.69_1

Babbage, F. (2016). Active audiences: spectatorship as research practice. Studies in Theatre and Performance Studies in Theatre and Performance, 36(1), 48-51.

Bacon, E. (2014). Journaling – a path to exegesis in creative research. Text : Journal of writing and writing courses.

————. (2015) Practice-led research, the ethnographer and unearthing knowledge: crossing the thresholds. Dans Pittaway, G., A. Lodge et L. Smithies (dir.). Communication présentée à /au ‘Minding the gap: Writing across thresholds and fault lines’, the 19th Conference of the Australasian Association of Writing Programs Wellington, New Zealand : Australasian Association of Writing Programs.

Baker, D.J. (2011). Queering Practice-Led Research: Subjectivity, performative research and the creative arts. Creative Industries Journal, 4(1), 33-51.

Bannerman, C. (2004). Reflections on practice as research: the university, the artist, the research endeavour. Digital Creativity Digital Creativity, 15(2), 65-70.

————-. & McLaughlin, C. (2009). Collaborative ethics in practice-as-research. Dans Allegue Fuschini, L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

Bannister, R. (1996). Beyond the Ethics Committee: representing others in qualitative research. Research Studies in Music Education(6), 50-58.

Bannon, F. (2004). Towards creative practice in research in dance education. Research in Dance Education, 5(1), 25-43.

Barnacle, R. (2012). Becoming a practitioner researcherwriter. Dans Allpress, B. (dir.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design. Rotterdam; Boston : SensePublishers.

Barone, T.E. et Eisner, E.W.W. (2011). Arts based research. Sage Publications.

Barrett, E. (2004). What Does it Meme? The Exegesis as Valorisation and Validation of Creative Arts Research. Text : Journal of writing and writing courses, (3).

————-. (2007). Experiential learning in practice as research : context, method, knowledge. Journal of Visual Art Practice, 6(2)

————-. (2014). Situating creative arts research as ‘successor science’. Dans Ravelli, L., B. Paltridge et S. Starfield (dirs.), Doctoral writing in the creative and performing arts (pp. 51-66): Libri Publishing.

————-. & Bolt, B. (2007). Practice as research approaches to creative arts enquiry. London: I. B. Tauris. Arts Monographies NX 282 P73 .2007. 

Barrett, E. et Bolt, B. (2014). Material inventions : applying creative arts research. London ; New York : I.B. Tauris,.

Barstow, C. (2017). Writing on Writing: approaching the creative exegesis as an embodied and co-dependent element of praxis.

Batty, C. et Berry, M. (2016). Constellations and connections: the playful space of the creative practice research degree. Journal of Media Practice, 16(3), 181-194.

Baxter, K., Ortega Lopez, H., Serig, D. et Sullivan, G. (2008). The Necessity of Studio Art as a Site and Source for Dissertation Research. International Journal of Art & Design Education, 27(1), 4-18.

Beer, L.E. (2016). From Embedded to Embodied: Including Music in Arts-Based Music Therapy Research. Music Ther. Perspect. Music Therapy Perspectives, 34(1), 33-40.

Bernard, H. R. (1988). Research methods in cultural anthropology. Thousand Oaks, Californie : Sage.

————-. (2000). Social research methods – Qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, Californie : Sage.

Beyes, T. et Steyaert, C. (2011). The ontological politics of artistic interventions: Implications for performing action research. Action Research Action Research, 9(1), 100-115.

Bickel, B. (2006). A/r/tography : rendering self through art-based living inquiry. Studies in Art Education, 48(1), 118-122.

Biggs, I. (2006). Hybrid texts and academic authority: the wager in creative practice research. Dans Macleod, K. et H. Lin (dir.), Thinking through art : reflections on art as research. London; New York : Routledge.

Biggs, M. (2004). The role of the artefact in art and design research editorial. International Journal of Design Sciences and Technology, 10(2), 19-24.

Biggs, M. & Buchler, D. (2012). Research Into Practice and A/r/tography: A Study of Kinship. var Visual Arts Research, 38(2), 28-38.

————-. & Buchler, D. (2008). Eight criteria for practice-based research in the creative and cultural industries. Art, Design and Communication in Higher Education, 7(1), 5-18.

————-. with Karlsson, H., & Riksbankens, j. (2010). The Routledge companion to research in the arts. URL http://clab.iat.sfu.ca/804/uploads/Main/RoutledgeCompanion.pdf

————-. (2004). Learning from Experience: approaches to the experiential component of practice-based research. Forskning, Reflektion, Utveckling, 6-21.

————-. & Buchler, D. (2007). Rigor and Practice-based Research. Design issues, 23(3), 62-69.

Bilbrough, P. (2014). Opening Gates and Windows The Ethics and Aesthetics of Making a Documentary-Poem. Departures in Critical Qualitative Research, 3(3), 298-313.

Biron, L. et Cooper, E. (2015). Authorship, Aesthetics and the Artworld: Reforming Copyrights Joint Authorship Doctrine. Authorship, Aesthetics and the Artworld: Reforming Copyrights Joint Authorship Doctrine

Bishop, C. (2006). The social turn : Collaborations and Its Discontents. Artforum

 

Bleicher, J. (1980). Contemporary hermeneutics : Hermeneutics as method, philosophy, and critique. London: Routledge and Kegan Paul.

 

Blom, D., Bennett, D. et Wright, D. (2011). How artists working in academia view artistic practice as research : implications for tertiary music education.

Bolt, B. (2006). Materializing pedagogies. Working Papers in Art and Design, 4

————-. (2006). A Non Standard Deviation: Handlability, Praxical Knowledge and Practice Led Research Dans Industries, F. o. C. (dir.), Speculation and innovation : applying practice led research in the creative industries. Brisbane, Qld : Queensland University of Technology.

————-. (2016). Artistic Research: A Performative Paradigm? PARSE Journal, (3).

Boomgaard, J. (2011). The chimera method. Dans Wesseling, J. et J. Boomgaard (dir.), See it again, say it again : the artist as researcher. Amsterdam : Valiz.

Borgdorff, H. (2012). The conflict of the faculties : perspectives on artistic research and academia. Amsterdam : Leiden University Press.

Boydell, K.M., Solimine, C. et Jackson, S. (2016). Visually Embodying Psychosis: The Ethics of Performing Difficult Experiences.

————-. with Volpe, T., Cox, S., Katz, A., Dow, R., Brunger, F., Parsons, J., Belliveau, G., Gladstone, B., Zlotnik-Shaul, R., Cook, S., Kamensek, O., Lafrenière D. et Wong, L. (2011). Ethical Challenges in Arts-based Health Research. The International Journal of The Creative Arts in Interdisciplinary Practice

————-. With Brenda M., Volpe, T., Allemang, B. et Stasiulis, E. (2012). The production and dissemination of knowledge.

Brandstetter, G., Völckers, H., Mau, B., Mau, B., & Lepecki, A. (Éd.). (c2000). ReMembering the body. [Ostfildern-Ruit, Germany]: Hatje Cantz.

Brandt, E., Ehn, P., Johansson, D.T., Reimer, M.H., Markussen, T. et Vallgårda, A. (2013). Experiments in design research. Nordic Design Research Conference, Actes du colloque, 2013, Copenhagen-Malmö.

Bresler, L. (Dir.). (2007). International handbook of research in arts education (Vol. 1-2). Dordrecht, Netherlands: Springer.

Brewster, A. (2009). Beachcombing: A Fossicker’s Guide to Whiteness and Indigenous Sovereignty. Dans Smith, H. et R. T. Dean (dir.), Practice-led research, research-led practice in the creative arts (p. 126-149). Edinburgh : Edinburgh university press.

Brook, S. (2010). Managing creativity: practice-led research and training the person. TEXT Special issue, Symposium: Creative and practice-led research—current status, future plans.

————-. (2012). Introduction. Part 2: The critiques of practiceled research. Text : Journal of writing and writing courses, (14).

Brown, A.R. et Sorensen, A. (2009). Integrating Creative Practice and Research in the Digital Media Arts. Dans Smith, H. et R. T. Dean (dir.), Practice-led research, research-led practice in the creative arts (p. 153-165). Edinburgh : Edinburgh university press.

Bunge, M. A. (1983). Epistemology and methodology. Vol 1 : Exploring the world. Dordrecht : D. Reidel.

Burge, A., Godinho, M.G., Knottenbelt, M. et Loads, D. (2016). But we are academics! a reflection on using arts-based research activities with university colleagues. Teaching in Higher Education, 21(6), 730-737.

Busch, K. (2009). Artistic Research and the Poetics of Knowledge. ART&RESEARCH: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, 2(2).

Butt, D.(2009) Whose knowledge? Reflexivity and ‘knowledge transfer’ in postcolonial practice-based research. Dans Communication présentée à /au On Making: Integrating Approaches in Practice-Led Research in Art and Design Faculty of Art, Design and Architecture, University of Johannesburg.

Byrne, E., Elliott, E. et Williams, G. (2015). Poor places, powerful people? Co-producing cultural counter-representations of place. Visual Methodologies.

Caduff, C. S., Fiona Wälchli, Tan. (c2010). Art and artistic research. Zürich: Scheidegger & Spiess. Arts Monographies N 82 A77 .2010.

Cahnmann-Taylor, M., Wooten, J., Souto-Manning, M. et Dice, J.L. (2009). The Art and Science of Educational Inquiry: Analysis of Performance-Based Focus Groups with Novice Bilingual Teachers. Teachers College Record, 111(11), 2535-2559.

Cake, S.A., Solomon, L., McLay, G., O’Sullivan, K. et Schumacher, C.R. (2015). Narrative as a tool for critical reflective practice in the creative industries. Reflective practice, 16(4), 472-486.

Candy, L. (2006). Pratice based Research : A guide. Creativy & Cognition Studios, 1.

————-. & Edmonds, E. (2011). The role of the artefact and frameworks for practice-based research. The Routledge companion to research in the arts / in collaboration with Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, Stockholm. Ed. by Michael Biggs and Henrik Karlsson., 120-137.

Carter, P. (2004). Material thinking : the theory and practice of creative research. Carlton, Vic. : Melbourne University Press.

Chapman, O. et Sawchuk, K. (2015). Creation-as-Research: Critical Making in Complex Environments. RACAR : Revue d’art canadienne RACAR : Revue d’art canadienne, 40(1), 49.

————-. & Sawchuk, K. (2012). Research-Creation: Intervention, Analysis and “Family Resemblances” Canadian Journal of Communication, Vol 37 (1). URL https://www.concordia.ca/content/dam/artsci/cissc/docs/Owen%20Chapman%20%20Kim%20Sawchuk%20Research-Creation-%20Intervention%20Analysis%20and%20%27Family%20Resemblances%27.pdf

Chilton, G. et Leavy, P. (2015). Arts-Based Research Practice: Merging Social Research and the Creative Arts. Dans Leavy, P. (dir.), The Oxford handbook of qualitative research. Oxford New York : Oxford University Press.

Cobussen, M. (2007). The Trojan Horse: Epistemological Explorations Concerning Practice-based Research. Tijdschrift voor muziektheorie., 12(1), 18-33.

Cecchetto, David et Cuthbert, Nancy (Dir.) (2008). Collisions : Interarts, Practice and Research. Cambridge : Cambridge Scolars Publishing.

Colbert, E.(2009) Accommodating the Experiential Within Practice-Led Research. Dans Communication présentée à /au The Refereed Proceedings of the 14th Conference of the Australian Association of Writing Programs.

————-. (2012). Practice-led Research: wrestling with the model. Essays, 6.

Cole, A.L. et Knowles, J.G. (2008). Arts-Informed Research Handbook of the arts in qualitative research : perspectives, methodologies, examples, and issues (p. 55-70). Los Angeles : Sage Publications.

Cole, C. (2012). Good supervision: The creative work in process. Dans Allpress, B. (dir.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design. Rotterdam; Boston : SensePublishers.

Conrad, D. (2006). Entangled (in the) Sticks : Ethical Conundrums of Popular Theater as Pedagogy and Research. Qualitative Inquiry, 12(3), 437-458.

Conrad-Da’oud, E., 1934-. (2007). Life on land : the story of Continuum, the world-renowned self-discovery, and movement method. Berkeley, Calif.: North Atlantic Books.

Cools, G. (2014). Rewriting Distance, Dance dramaturgy as a somatic and creative practice. The body talking and writing. Ghent University and the Institute Arts in Society of the Fontys School of Fine and Performing Arts.

Craig, P. E. (1978). The heart of the teacher – A heuristic study of the inner world of teaching. Chapitre II : «La méthode heuristique : une approche passionnée de la recherche en sciences humaines» (traduction de A. Haramein). Thèse de doctorat inédite, Boston University.

Crouch, C. (2007). Praxis and the reflexive creative practitioner. Journal of Visual Art Practice, 6(2).

Davida, D. (2011). A Fields in Motion: Ethnography in the worlds of dance.  Wilfrid Laurier University Press.

Davidson, J. (2012). The Journal Project: Research at the Boundaries Between Social Sciences and the Arts. Qualitative Inquiry, 18(1), 86-99.

De Freitas, N. (2002). Towards a definition of studio documentation working tool and transparent record.

Denzin N.K. et Lincoln, Y.S.  (2005). The discipline and practice of qualitative research., The Sage handbook of qualitative research  (p. 1-32). Thousand Oaks : Sage Publications.

Doan, A, Ramakrishab, R, Halevy, AY. (2011). « Crowdsourcing systems on the world-wide web », Communications of the ACM, vol. 54, no. 4 https://cacm.acm.org/magazines/2011/4/106563-crowdsourcing-systems-on-the-world-wide-web/fulltext

Doman, J. et Laurie, A. (2010). mirror | mirror | on the wall: a methodological framework for structured reflection as practice-based arts research design. Dans Farber, L. (dir.), On making : integrating approaches to practice-led research in art and design : Research Centre, Visual Identities in Art and Design, Faculty of Art Design and Architecture, University of Johannesburg.

Donovan, K. (2012). The ethical stance and its representation in the expressive techniques of documentary filming: a case study of Tagged. New Review of Film and Television Studies, 10(3), 344-361.

Dovey, J. (2009). Making a difference : media practice-as-research, creative economies and cultural ecologies. Dans Allegue Fuschini, L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

Dubinsky, L. et Garrett-Petts, W.F. (2002). Working Well, Together: Arts-Based Research and the Cultural Future of Small Cities. AI AI & SOCIETY, 16(4), 332-349.

Duff, T. (2012). Cryobook Archives. CJC Canadian Journal of Communication, 37(1).

————-. with Muhling, J., Godinho, M.G. & Hodgetts, S. (2011). How to Make Living Viral Tattoos. len Leonardo, 44(2), 164-165.

Eaves, S. (2014). From art for arts sake to art as means of knowing: A rationale for advancing arts-based methods in research, practice and pedagogy. Electron. J. Bus. Res. Methods Electronic Journal of Business Research Methods, 12(2), 147-160.

Eckersley, S. (2008). “Supporting excellence in the arts: from measurement to judgement”. Cultural Trends, 17(3), 183-187.

Ednie-Brown, P. (2012). Supervising Emergence: Adapting Ethics Approval Frameworks toward Research by Creative Project. Dans Allpress, B. (dir.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design. Rotterdam; Boston : SensePublishers.

Edwards, J. (2015). Getting Messy: Playing, and Engaging the Creative, within Research Inquiry. The Journal of Music Therapy, 52(4), 437-440.

Eglinton, K.A. (2013). Between the Personal and the Professional: Ethical Challenges When Using Visual Ethnography to Understand Young People’s Use of Popular Visual Material Culture. Young Young, 21(3), 253-271.

Eigenbrod, R. (2005). Travelling Knowledges: Positioning the Im/migrant Reader of Aboriginal Literatures in Canada. Winnipeg : University of Manitoba Press.

————— (2005). Travelling Knowledges: Positioning the Im/migrant Reader of Aboriginal Literatures in Canada. Winnipeg : University of Manitoba Press.

Eis, A. (2013). Silent Conversations in the Labyrinth of Artistic Research and Practice. International Journal of Education & the Arts, 24. Récupéré de ERIC.

Eisner, E.W. (2006). Does Arts-Based Research Have a Future? Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, 48(1), 9-18.

Elliott, D., & Culhane, D. (Éd.). (2017). A different kind of ethnography : imaginative practices and creative methodologies /. Toronto: University of Toronto Press.

Ellis, C. et Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, Personal, Narrative, Reflexivity. Handbook of Qualitative Research. Denzin, N. K. et Lincoln, Y. S. (Dir.). Thousand Oaks : Sage.

Elmer, G. (2012). Collaboration-led Research. Canadian Journal of Communication, 37, 189-192.

Elo, M. (2009). Passages of Articulation: Art and Research Touching. Dans Nimkulrat, N. et T. O’Riley (dirs.), Reflections and Connections.

Ely, M. et Anzul, M. (1991). Doing qualitative research : Circles within circles. London:  Falmer Press.

Evans, M.A. (2010). Researcher Practice: Embedding Creative Practice Within Doctoral Research in Industrial Design.

Farber, L. (2009). Dis-Location / Re-Location: A case study of a Practice-Led Research Visual Arts Project.

————-. (2010). Exploring the relationship between theory and practice, thinking and makingOn making : integrating approaches to practice-led research in art and design. [Johannesburg]: Research Centre, Visual Identities in Art and Design, Faculty of Art Design and Architecture, University of Johannesburg.

————-. & Mäkelä, M. (2010). Exploring through practice: Connecting global practice-led research approaches with South African production. Dans Farber, L. (dir.), On making : integrating approaches to practice-led research in art and design. Johannesburg: Research Centre, Visual Identities in Art and Design, Faculty of Art Design and Architecture, University of Johannesburg.

Finley, S. (2005). Arts Based Inquiry: Performing Revolutionary Pedagogy. Dans Denzin, N. K. et Y. S. Lincoln (dir.), The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks : Sage Publications.

————-. With Vonk, C. & Finley, M.L. (2014). At Home At School. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 14(6), 619-625.

Fish, S. (1989). « Being Interdisciplinary is So Very Hard to Do », Profession 89, New York: Modern Language Association. http://www.trincoll.edu/Academics/centers/TIIS/Documents/Stanley%20Fish.pdf

Fisher, C. Mentoring Research-Creation: Secrets, Strategies, and Beautiful Failures. RACAR : Revue d’art canadienne RACAR : Revue d’art canadienne, 40(1), 46.

Forinash, M. (2016). On Supervising Arts-Based Research. Music therapy perspectives., 34(1), 41-45.

Forrest, M. (2007). A Reflection on Arts‐Based Research. Paideusis, (2), 3-13.

Franz, J. (2010). Arts-Based Research for Teachers, Researchers and Supervisors Dans Higgs, J. (dir.), Researching practice : a discourse on qualitative methodologies. Rotterdam; Boston : Sense.

Fraser, K.D. et Sayah, F.a. (2011). Arts-based methods in health research: A systematic review of the literature. ARTS AND HEALTH, 3(2), 110-145.

Frosch, J. D. (1999).  Dance Ethnography.  Dans S. Fraleigh et P. Hanstein (dir.), Researching dance:  Evolving modes of inquiry (p. 248-280).  University of Pittsburg Press.

Glaveanu, V.P. (2010). Creativity in Context: The Ecology of Creativity Evaluations and Practices in an Artistic Craft. Psychol Stud Psychological Studies, 55(4), 339-350.

Goldstein, T. (2008). Multiple Commitments and Ethical Dilemmas in Performed Ethnography.

Gray, C.(1996) Inquiry through Practice: Developing Appropriate Research Strategies. Dans Communication présentée à /au No Guru, No Method? International Conference on Art and Design Research University of Art and Design Helsinki.

————-. (2007) From the ground up: encountering theory in the process of practice-led doctoral research. Dans Communication présentée à /au In Theory? Encounters with Theory in Practice-based PhD Research in Art and Design De Montfort University & Loughborough Universities.

————-. & Boling, E. (2016). Inscribing ethics and values in designs for learning: a problematic. EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH AND DEVELOPMENT, 64(5), 969-1001.

Green, L.R. (2007). Recognising Practice-Led Research … at Last!. Conference Proceeding. Perth Institute of Contempory Arts.

————-. (2007). Evaluating Quality Practice-Led Research: Still a Moving Target?

Green, R. (2012). Paradoxes experienced by artist-thinkers. Dans Dombois, F. (dir.), Intellectual birdhouse : artistic practice as research (p. 271-288).

Grierson, E. (2012). A complex terrain Putting Theory and Practice to Work as a Generative Praxis. Dans Allpress, B. (dir.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design. Rotterdam; Boston : SensePublishers.

Groth, C., Mäkelä, M. et Seitamaa-Hakkarainen, P. (2015). Tactile augmentation: A multimethod for capturing experiential knowledge. Craft Research Craft Research, 6(1), 57-81.

Guba, E. (1990). The paradigm dialog.  London: Sage Publications.

Hallmark, E.F. (2012). Challenge: The Arts as Collaborative Inquiry. Arts Education Policy Review, 113(3), 93-99. Récupéré de ERIC.

Hamilton, J. (2011). The voices of the exegesis. Dans Friedman, K. et J. Lorain (dirs.), Practice, Knowledge, Vision : Doctoral Education in Design.

————-.  & Carson, S. (2013). Principles for the Effective Supervision of Creative Practice Higher Research Degrees.

————-. & Carson, S. (2015). Speaking of Supervision: A dialogic approach to building higher degree research supervision capacity in the creative arts. Educational Philosophy and Theory Educational Philosophy and Theory, 47(12), 1348-1366.

————-. & Jaaniste, L. (2010). A connective model for the practice-led research exegesis: An analysis of content and structure. Journal of Writing in Creative Practice Journal of Writing in Creative Practice, 3(1), 31-44.

Hannula, M., Suoranta, J., Vadén, T., & Suomen, T. (2005). Artistic research: theories, methods and practices. Helsinki; Gothenberg, Sweden: Academy of Fine Arts; University of Gothenburg/Art Monitor [accès limité: Google/Facebook]. URL https://www.academia.edu/2396657/Artistic_Research._Theories_Methods_Practices

————-. (2009). Catch Me If You Can: Chances and Challenges of Artistic Research. Art & Research A Journal of Ideas, Contexts and Methods, 2(2). URL http://www.artandresearch.org.uk/v2n2/pdfs/hannula.pdf

Harper, G. (2011). Practice-led research and the future of the creative industries. Creat. Ind. J. Creative Industries Journal, 4(1), 5-17.

Harrison, C. et Orton, F. (dir. pub.) (1984). Modernism, criticism, realism, Londres. Harper &Row.

Haseman, B. (2006). A Manifesto for Performative Research. Media International Australia incorporating Culture and Policy(118), 98-106.

————-. (2007). Tightrope Writing: Creative Writing Programs in the RQF Environment. Text : Journal of writing and writing courses, 11(1).

————-. ( 2007). Rupture and recognition: Identifying the performative research paradigm.  Dans E, Barrett et B. Bolt, B. (dir.), Practice as research : Approaches to creative arts enquiry (pp. 145-157).  London:  I.B. Tauris.

————-. & Mafe, D. (2009). Acquiring Know-How: Research Training for Practice-led Researchers. Dans Smith, H. et R. T. Dean (dir.), Practice-led research, research-led practice in the creative arts (p. 211-228). Edinburgh : Edinburgh university press.

Hernandez, F. et Fendler, R. (2013). Critical reflections on the intersection between art and research. 1st Conference on Arts-Based and Artistic Research, Actes du colloque, 2013, University of Barcelona : ESBRINA – RECERCA.

Heywood, Ian (1999). Interpreting Visual Culture. Explorations in the Hermeneutics of the Visual, New York, Routledge.

Hill Collins, P. & Bilge, S. (2016). ​Intersectionality​. Cambridge; Malden, MA : Polity Press.

Hodgins, M. et Boydell, K.M. (2014). Interrogating ourselves: Reflections on arts-based health research. Forum Qual. Sozialforschung Forum Qualitative Sozialforschung, 15(1).

Horowitz, R. (2014). Introduction: As if from nowhere… artists’ thoughts about research-creation. racar RACAR: revue d’art canadienne / Canadian Art Review, 39(1), 25-27.

Hughes, R. (2006). The poetics of practice-based research writing. The Journal of Architecture, 11(3), 283-301.

Ihde, D. (1986). Experimental phenomenology – An introduction. Albany : State University of  New York Press.

Irwin, R.L. (2013). Becoming A/r/tography. STUDIES IN ART EDUCATION, 54(3), 198-215.

————-. With Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88.

————-. & De Cosson, A. (2004). A/r/topography rendering self through arts-based living inquiry.  Vancouver:  Pacific Educational Press.

Jaaniste, L. et Haseman, B.(2009) Practice-led research and the innovation agenda : beyond the postgraduate research degree in the arts, design and media. Dans Communication présentée à /au ACUADS 2009 Conference : Interventions in the Public Domain, Queensland College of Art, Griffith University, Brisbane, Queensland.

Jackson, S. (2009). When Is Ar tResearch? Dans Riley, S. R. et L. Hunter (dir.), Mapping landscapes for performance as research : scholarly acts and creative cartographies. Basingstoke : Palgrave Macmillan.

Jagodzinski, J. et Wallin, J.J. (2013). Arts-based research a critique and a proposal. Récupéré de http://dx.doi.org/10.1007/978-94-6209-185-6.

Jensen-Hart, S. et Williams, D. J. (2010). Blending Voices : Autoethnography as a vehicule for Critical Reflection in Social Work. Journal of Teaching in Social Work, n˚30, p. 450-467.

Johnston, K. (2010). Grafting Orchids and Ugly: Theatre, Disability and Arts-Based Health Research. J Med Humanit Journal of Medical Humanities, 31(4), 279-294.

Jones, K. (2006). A biographic researcher in pursuit of an aesthetic: the use of arts-based (re)presentations in performative dissemination of life stories. Qualitative Sociology Review, II(1)

————-. & Leavy, P. (2014). A conversation between Kip Jones and Patricia Leavy: Arts-based research, Performative Social Science and working on the margins. Qual. Rep. Qualitative Report, 19(19)

Jones, S. (2009). The courage of complementarity : practice-as-research as a paradigm shift in performance studies. Dans Allegue Fuschini, L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

Kay, L. (2016). Research as Bricolage: Navigating in/between the Creative Arts Disciplines. Music Therapy Perspectives, 34(1), 26-32. http://dx.doi.org/10.1093/mtp/miv041

Kerhervé , B., Gerbé, O. et Landon, P. (2008). Process modeling for new media artworks. Multimedia Systems manuscript.

 

Kershaw, B. (2009). Performance Practice as Research: Perspectives from a Small Island. Dans Riley, S. R. et L. Hunter (dir.), Mapping landscapes for performance as research : scholarly acts and creative cartographies. Basingstoke : Palgrave Macmillan.

————-. (2009). Practice-as-research : an introduction. Dans Allegue Fuschini, L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

————-. (2002). Performance, memory, heritage, history, spectacle – The iron ship. Studies in theatre and performance, 21 (3), 132-149.

Kersten, F. (1989). Phenomenological method : Theory and practice. Dordrecht, Pays-Bas : Kluwer Academic.

Keys, K. et Guyas, A.S. (2006). What We Can’t Say: Ain’t We Artists? studarteduc Studies in Art Education, 48(1), 123-128.

Kirk, C. et Pitches, J. (2013). Digital reflection: using digital technologies to enhance and embed creative processes. Technology, Pedagogy and Education, 22(2), 213-230. http://dx.doi.org/DOI: 10.1080/1475939X.2013.768390

Klonc, Charlotte (2002). Interdisciplinarity and Visual Culture. A Companion to Art Theory. Blackwell Publishers Ltd.

Knowles, J. G. et Cole, A. L. (2008). Handbook of the arts in qualitative research. Thousand Oaks, California : Sage.

Koski, K. (2012). Ethics and data collection in arts-based inquiry: Artist-researcher embedded in medical education.

Kovach, M. (2009). Indigenous methodologies, characteristics, conversations, and contexts. U.S.A.: University of Toronto Press.

Kroll, J. (2004). The Exegesis and the Gentle Reader/Writer. Text : Journal of writing and writing courses, 3.

————-. (2008) Creative Practice and/as/is/or Research: An Overview. Dans Brien, D. L. et L. Neave (dir.). Communication présentée à /au The Refereed Proceedings of the 13th Conference of the Australian Association of Writing Programs.

La Jevic, L. et Springgay, S. (2008). A/r/tography as an Ethics of Embodiment. Qualitative Inquiry, 14(1), 67-89.

Lafreniere, D. et Cox, S.M. (2013). `If you can call it a poem’: toward a framework for the assessment of arts-based works. QUALITATIVE RESEARCH, 13(3), 318-336.

————-. With Hurlimann, T., Menuz, V. et Godard, B. (2012). Health Research: Ethics and the Use of Arts-based Methods in Knowledge Translation Processes. The International Journal of the Creative Arts in Interdisciplinary Practice Journal, (11).

Laurie, A.(2011) Impimplementing the doman-laurie structured reflection framework within a practice-based arts research phd study design. Dans Communication présentée à /au Multi-disciplinary and Research and Innovation Seminar Faculty of Human Sciences.

Leavy, P. (2009/2015). Method meets art: arts-based research practice. New York: Guilford Press. [https://ebookcentral-proquest-com.proxy.bibliotheques.uqam.ca/lib/uqam/detail.action?docID=1910128]

————-. (2010). A/r/t: A Poetic Montage. Qualitative Inquiry, 16(4), 240-243.

————-. (2018). Handbook of arts-based research.

Ledger, A. et McCaffrey, T.o. (2015). Performative, Arts-Based, or Arts-Informed? Reflections on the Development of Arts-Based Research in Music Therapy. Journal of music therapy., 52(4), 441-456.

Lee, S.-J.S., Lomdahl, A.-M., Sawtell, L., Sculley, S. et Taylor, S. (2016). Screenwriting and the higher degree by research: writing a screenplay for a creative practice PhD. New Writing, 13(1), 85-97. http://dx.doi.org/10.1080/14790726.2015.1135964

Leroux, L.P. (2012). Theatre Production, Experiential Learning, and ResearchCreation in the Academy: An Anti-manifesto of Sorts. ctr Canadian Theatre Review, 150(1), 97-99.

Lesage, D. (2013). PaR in Continental Europe: A Site of Many Contests. Dans Nelson, R. (dir.), Practice as research in the arts : principles, protocols, pedagogies, resistances.

Levin, L. (2009). Locating the Artist-Researcher: Shifting Sites of Performance as Research (PAR) in Canada. Dans Riley, S. R. et L. Hunter (dir.), Mapping Landscapes for Performance as Research. London : Palgrave Macmillan.

Licha, E. (2016). On Re-enacting a Hotel Space. Intermédialités, (28-29).

Lilja, E. (2015). Art, research, empowerment on the artist as researcher.

Lincoln, Y.S., Lynham, S.A. et Guba, E.G. (2011), Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, revisited. The Sage handbook of qualitative research, 4, 97-128. Thousand Oaks : Sage Publications.

Locher, P. M. C. D. L. I. A. (c2006). New directions in aesthetics, creativity, and the arts. Amityville, N.Y.: Baywood Pub. Co. Arts Monographies BH301P78 N49.2006

Loveless, N.S. (2012). Practice in the Flesh of Theory: Art, Research and the Fine Arts PhD. CJC Canadian Journal of Communication, 37(1)

————-. (2015). Towards a Manifesto on Research-Creation. RACAR : Revue d’art canadienne RACAR : Revue d’art canadienne, 40(1), 52.

————-. (2015). Introduction Short Statements on Research-Creation. RACAR: revue d’art canadienne / Canadian Art Review, 40(1).

Lowry, G. (2015). Props to Bad Artists: On Research-Creation and a Cultural Politics of University-Based Art. RACAR : Revue d’art canadienne RACAR : Revue d’art canadienne, 40(1), 42.

Lycouris, S. (2000). The documentation of practice framing trace. Working Papers in Art and Design, 1

Macleod, K. et Lin, H. (2006). Thinking through art : reflections on art as research. London; New York : Routledge.

Macneill, P.U. et Ferran, B. (2011). Art and Bioethics: Shifts in Understanding Across Genres. Bioethical Inquiry Journal of Bioethical Inquiry : An interdisciplinary forum for ethical and legal debate, 8(1), 71-85.

Madison, S. (2005).  Critical ethnography: Method, ethics, and performance.  Thousand Oaks, CA:  Sage.

Mafe, D.J. et Brown, A.R. (2006). Emergent Matters: Reflections on Collaborative Practice-led Research.

Magnat, V. (2011). Conducting Embodied Research at the Intersection of Performance Studies, Experimental Ethnography and Indigenous Methodologies : New Directions in Experimental and Engaged Ethnography (English). Anthropologica (Ottawa), 53(2), 213‑227.

————-. (2012). Can Research Become Ceremony?: Performance Ethnography and Indigenous Epistemologies. Canadian Theatre Review, 151(1), 30‑36.

Maharaj, S. (2004). Unfinishable sketch of ‘an unknown object in 4 d’: scenes of artistic research. Dans Balkema, A. W. et H. Slager (dir.), Artistic research. Amsterdam : Rodopi.

Mäkelä, M. (2007). Knowing Through Making: The Role of the Artefact in Practice-led Research. Knowledge, Technology & Policy, 20(3), 157-163.

————-. & Nimkulrat, N.(2011) Reflection and documentation in practice-led design research. Dans Communication présentée à /au Nordic Design Research Conference : Nordes.

————-. With Nimkulrat, N., Dash, D. P., & Nsenga, F.-X. (2011). On reflecting and making in artistic research. Journal of Research Practice, 7(1). URL http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/280/241

Mannay, D. (2015). Making the visual invisible: exploring creative forms of dissemination that respect anonymity but retain impact. Visual Methodologies, 3(2).

Manning, E. (2008). Creative Propositions for Thought in Motion. Inflexions, 1(1).

Manovich, L. (2000). The language of new media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Manovski, M.P. (2014). Arts-based research, autoethnography, and music education : singing through a culture of marginalization.

Maracle, L. (2015). Memory Serves and Other Essays. Edmonton, AB: NeWest Press.

Marcalo, R. (2009). Failing to do without: writing as classical documentation of post-classical choreographic documentation. Journal of Writing in Creative Practice Journal of Writing in Creative Practice, 2(1), 105-116.

Marshall, C. (2010). A Research Design for Studio-Based Research in Art. Teaching Artist Journal, 8(2), 77-87.

Marshall, J. (2007). Image as Insight: Visual Images in Practice-Based Research. Studies in Art Education, 49(1), 23-41. http://dx.doi.org/10.2307/25475852.

Marson, R. (2009). An analysis of digital storytelling as a documentation tool for research in the creative and performing arts.

McCaffrey, T.o. et Edwards, J. (2015). Meeting Art with Art: Arts-Based Methods Enhance Researcher Reflexivity in Research with Mental Health Service Users. Journal of music therapy., 52(4), 515-532.

McNiff, S. (1998). Art-based research. London: Jessica Kingsley. URL http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.738.4618&rep=rep1&type=pdf

————-. (2008). Art-based research. Dans Knowles, J. G. et A. L. Cole (dir.), Handbook of the arts in qualitative research : perspectives, methodologies, examples, and issues. Los Angeles : Sage Publications.

————-. (2013). Art as research. Chicago: University of Chicago Press.

Metatla, O., Martin, F., Parkinson, A., Bryan-Kinns, N., Stockman, T. et Tanaka, A. (2016). Audio-haptic interfaces for digital audio workstations. [journal article]. Journal on Multimodal User Interfaces, 10(3), 247-258.

Meyer, M. A. (2001). Our Own Liberation: Reflections on Hawaiian Epistemology. The Contemporary Pacific, 13(1), p.124-148.

————-. (2008). Indigenous and Authentic: Hawaiian Epistemology and the Triangulation of Meaning. Dans N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, & L. T. Smith (Éd.), Handbook of critical and indigenous methodologies (pp.217-232). Los Angeles: SAGE.

Miller, S. I. et Fredericks, M. A. (1994). Qualitative research methods – Social epistemology and practical inquiry. New York : P. Lang.

Mitchell, W.J.T. (1995). « Interdisciplinarity and Visual Culture », Art Bulletin, vol. LXXVII, no 4. http://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Mitchell-Interdisc_and_Visual_Culture-ArtBulletin-77-4-1995.pdf

Mock, R. (2004). Reflections on practice as research following the PARIP conference, 2003. Studies in Theatre and Performance, 24(2), 129.

Moustakas, C. (1990). Heuristic research, design, methodology and applications. Newburry Park : Sage.

————-. (1994). Phenomenological Research Methods, Londres-New Delhi, Sage Publications.

Murphy, S. (2014). Writing Performance Practice. Dans Schwab, M. et H. Borgdorff (dir.), The exposition of artistic research : publishing art in academia.

Mykitiuk, R., Chaplick, A. et Rice, C. (2015). Beyond normative ethics: Ethics of arts-based disability research. JEMEP Ethics, Medicine and Public Health, 1(3), 373-382.

Nelson, R. (2006). Practice-as-research and the Problem of Knowledge. Performance Research: A Journal of the Performing Arts, 11(4), 105-116.

————-. (2009). Modes of practice-as-research knowledge and their place in the Academy. Dans Allegue Fuschini, L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

————-. (2013). Practice as research in the arts : principles, protocols, pedagogies, resistances. London : Palgrave MacMillan.

Niedderer, K. (2007). A discourse on the meaning of knowledge in art and design research.

————-. (2007). Mapping the Meaning of Knowledge in Design Research. Design research Quarterly, 2(2)

————-. (2011). Research Practice in Art and Design: Experiential Knowledge and Organised Inquiry. Journal of Research Practice, 6(2)

————-. (2013). Explorative Materiality and Knowledge. The Role of Creative Exploration and Artefacts in Design Research. FORMakademisk 6(2)

————-. & Roworth-Stokes, S. (2007). The Role and Use of Creative Practice in Research and its Contribution to Knowledge. Dans Poggenpohl, S. (dir.), Proceedings of the IASDR International Conference 2007.

Nimkulrat, N. (2007). The role of documentation in practice-led research. Journal of Research and Practice, 3(1).

————-. (2011) Problems of Practice-based Doctorates in Art and Design : A Viewpoint from Finland. Dans Communication présentée à /au International Conference on Professional Doctorates Edinburg (UK).

————-. (2013). Situating Creative Artifacts in Art and Design Research. FORMakademisk 6(2).

————-.(2015). Research through design as a discursive dissemination platform. Constr. Found. Constructivist Foundations, 11(1), 26-28.

————-. With Niedderer, K. & Evans, M. (2016). On Understanding Expertise, Connoisseurship, and Experiential Knowledge in Professional Practice. Journal of research practice, 11(2), e1.

————-. & O’Riley, T. (2009). Reflections and Connections.

O’Beirne, L. (2010). Creating community connections and reconstituting self in the face of psychiatric disability.

O’Donoghue, D. (2009). Are We Asking the Wrong Questions in Arts-Based Research? Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 50(4), 352-368.

O’Riley, T. (2011). A Discrete Continuity: On the Relation Between Research and Art Practice. Journal of Research Practice, 7(1).

Osei-Kofi, N. (2013). The Emancipatory Potential of Arts-Based Research for Social Justice. Equity & Excellence in Education, 46(1), 135-149.

Oughton, N. (2013). Managing Occupational Risk in Creative Practice: A New Perspective for Occupational Health and Safety. Archives of environmental & occupational health, 68(1), 47-54.

Pace, I. (2015). Composition and Performance Can Be, and Often Have Been, Research. Tempo, 70(275), 60-70.

Pakes, A. (2003). Original Embodied Knowledge: the epistemology of the new in dance practice as research. Research in Dance Education, 4(2), 127-149.

————-. (2004). Art as action or art as object? the embodiment of knowledge in practice as research.

Paltridge, B., Starfield, S., Ravelli, L. et Nicholson, S. (2011). Doctoral Writing in the Visual and Performing Arts: Issues and Debates. JADE International Journal of Art & Design Education, 30(2), 242-255.

————-. With Starfield, S., Ravelli, L.J. et Tuckwell, K. (2012). Change and stability: Examining the macrostructures of doctoral theses in the visual and performing arts. JEAP Journal of English for Academic Purposes, 11(4), 332-344.

Parr, M., Campbell, T.A. et Richardson, C. (2012). Performance as inquiry: engaging in impassioned conversation instead of hearing polite applause. Reflective Practice, 13(2), 295-309. http://dx.doi.org/10.1080/14623943.2011.626027

Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research Methods.  Sage Publication.

Pérez López, H.J., Muñoz García, A. et Lloret Romero, N. (2007). An Audiovisual Database for Artistic MusicalResearch: Enhancing Research Exchange Within European PhD Programmes in Music through an Audiovisual Tool. The international journal of technology, knowledge and society.

Perry, G. (2008). The non-verbal and the verbal: expanding awareness of practice-led research in creative writings.

Petelin, G. (2014). Begging the question: Performativity and studio-based research. Arts & Humanities in Higher Education, 13(3), 189–200.

Piatti, A. (2015). The contemporary art museum as a time-space for the participatory creation and production of complex works of art: Some examples from the italian scene. Muséologies: Les cahiers d’études supérieures, 8(1), 115.

Piccini, A. et Kershaw, B. (2003). Practice as Research in Performance: from epistemology to evaluation. Journal of Media Practice, 4(2), 113.

Piccini, A. et Rye, C. (2009). Of fevered archives and the quest for total documentation. Dans Allegue, F. L., S. Jones, B. Kershaw et A. Piccini (dir.), Practice-as-research in performance and screen. New York, NY : Palgrave Macmillan.

Pink, S. (2009). Doing Sensory Ethnography. 1 Oliver’s Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications Ltd.

Pinto, L.E. (2015). A flow for the social sciences and humanities: Storying the struggle of high-stakes financialization in the academy. Tamara – Journal for Critical Organization Inquiry.

Poissant, L. (2014). Research-Creation: Methodological Issues. Leonardo Leonardo, 47(1), 2.

Polli, A.(2004, July 6-9.) Atmospherics/Weather works: A multi-channel storm sonification project. Dans Communication présentée à /au Proceedings of ICAD 04-Tenth Meeting of the International Conference on Auditory Display Sydney, Australia.

Postlewait, T et B. A. McConachie, editors (1989). Interpreting the Theatrical Past. Essays in the Historiography of Performance, Iowa City, Unversity of Iowa Press.

Powell, K.A. (2008). (Re)Mapping the City: Palimpsest, Place, and Identity. Art Education Research, 50(1), 6-21.

Prasad, P. (2005). Crafting qualitative research. Working in the postpositivist traditions. M.E. Sharpe : Armonk, New York et London England.

Protopapa, E. (2011). Performance-making interruption in practice-led research.  Choreographic practices, 2, 103-111.

Rae, J. et Green, B. (2016). Portraying Reflexivity in Health Services Research. Qualitative Health Research, 26(11), 1543-1549.

Ramazanoglu, C. et Holland, J. (2005).  Feminist methodology :  Challenges and choices. Thousand Oaks, CA:  Sage.

 

Rashid, A. (2014). Gender and Genocide: A Research-as-Creation Project. CANADIAN JOURNAL OF COMMUNICATION, 39(2), 263-273.

Ravn, S. et Rouhiainen, L.(2010) Approaching Artistic Research in Dance; The challenge of 1st person methodologies. Dans Arlander, A. (dir.). Communication présentée à /au How does Artistic Research Change us? Proceedings of CARPA 1 – 1st Colloquium on Artistic Research in Performing Arts.

Rees, J. (2010). Art education in Canada: reflections from scholars impacting the field. International Journal of Education through Art International Journal of Education through Art, 6(1), 25-40.

Richardson, L. (2009). Tales from the Crypt. International Review of Qualitative Research, 2(3), 345-350.

————-. & Ada, E. (2005). « A method of inquiry », The sage handbook of qualitative research third edition. N, Denzin  & Y, Lincoln (dir.). London: Sage Publications. pp . 959 – 978

Riddett-Moore, K. et Siegesmund, R. (2012). Arts-Based Research: Data Are Constructed, Not Found. Dans Klein, S. (dir.), Action research methods plain and simple. New York: Palgrave Macmillan.

Riley, S. R. H. L. (2009). Mapping landscapes for performance as research: scholarly acts and creative cartographies. Basingstoke (United Kindom): Palgrave Macmillan. Arts Monographies NX 280 M36 .2009

Roberts, S.K., Brasel, N.A. et Crawford, P.A. (2014). Poetry as praxis: An exploration of poetry discourse as qualitative inquiry. Journal of Poetry Therapy, 27(4), 167-181.

Rocci, L. (2003). Reflective Action Instructional Design (RAID): A Designer’s Aid. International Journal of Technology and Design Education 13, 75-82.

Rolling, J.H. (2010). A Paradigm Analysis of Arts-Based Research and Implications for Education. Srudi.. in Art Educatian: AJournal of Issues and Research, 51(2), 102-114.

Rowe, N. et Buck, R. (2013). Moths, candles and fires: examining dance as creative practice research in a Master’s degree. Higher Education Research & Development, 32(6), 1022-1036.

Rubidge, S. (dir.). (2005). Artists in the academy: reflections on artistic practice as research. Canberra : Australian Dance Council.

Rust, C. (2007). Unstated Contributions –How Artistic Inquiry Can Inform Interdisciplinary Research. International Journal of Design, 1(13).

Ryan, A. (2005). Connecting Two Research Strategies: A hybrid model. Text : Journal of writing and writing courses, 9(1).

Sandoval, C.(2000). Methodology of the Oppressed​, Minneapolis, MN : University of Minnesota Press.

Schechner, R. (1995). The future of ritual : writings on culture and performance /.London ; Routledge.

Schenstead, A.R. (2012). The Timelessness of Arts-Based Research: Looking Back Upon A Heuristic Self-Study and the Arts-Based Reflexivity Data Analysis Method. Voices: A World Forum for Music Therapy, 12(1)

Schroeder, F. (2015). Bringing practice closer to research — seeking integrity, sincerity and authenticity. International Journal of Education Through Art 11(3), 343-354.

Schwab, M.(2007) Artistic Research: The Differential Relationship between Art and Writing. Dans Communication présentée à /au SAIT conference ‘Writing on Art’.

————-. (2008). The power of deconstruction in artistic research.

————-. (2012). Exposing Artistic Research in the Research Catalogue.

————-.. (2012). Between a rock and a hard place. Dans Dombois, F., U. M. Bauer, C. Mareis et M. Schwab (dir.), Intellectual birdhouse : artistic practice as research (p. 229-247). London : Koenig Books.

————-. (2013). Experimental systems : future knowledge in artistic research.

————-. (2015). Experiment! Towards an artistic epistemology. Journal of Visual Art Practice, 14(2), 120-131. http://dx.doi.org/10.1080/14702029.2015.1041719

————-. With Arlander, A., de Assis, P., Braidotti, R., Kirkkopelto, E., D’Errico, L., Gonzalez, L., Dahlberg, L., Malum Fitje, T.-F., Pirrò, D., Rutz Hanns, H., Weiberg, B., Schwab, M., Rheinberger, H.-J., Malaspina, C., de Assis, P., Mersch, D., Elo, M. et Lomax, Y. (2018). Transpositions : Aesthetico-Epistemic Operators in Artistic Research. Leuven : Leuven University Press.

————-. & Borgdorff, H. (2014). The exposition of artistic research : publishing art in academia.

Schwandt, T. A. (1994). Constructivist approaches to human inquiry. Dans  K. Denzin et Lincoln Y.S. (dir.), Handbook of qualitative research (pp. 118-137). London: Sage Publications.

————-. (1997). Qualitative inquiry – Dictionary of terms. Thousand Oaks, Californie:  Sage.

Scrivener, S.A.R. (2000). Reflection in and on action and practice in creative-production doctoral projects in art and design. Working Papers in Art and Design, 1

————-. (2002). The art object does not embody a form of knowledge.

————-. (2002). Characterising creative-production doctoral projects in art and design. International Journal of Design Sciences and Technology, 10(2), 25-44.

————-. (2009). The Roles of Art and Design Process and Object In Research. Dans Nimkulrat, N. et T. O’Riley (dirs.), Reflections and Connections.

————-. & Chapman, P. (2004). The practical implications of applying a theory of practice based research a case study. Working papers in art and design, 3

Seitz, H. (2015). Producing Knowledge in Self-Organized Artistic Settings through Performative Research and Artistic Intervention. Scenario, 9(1), 115-131.

Siegesmund, R. (2014). The N of 1 in Arts-Based Research: Reliability and Validity. International Journal of Education & the Arts, 15

Simonds, V. W., & Christopher, S. (2013). Adapting Western Research Methods to Indigenous Ways of Knowing. American Journal of Public Health, 103(12), 2185‑2192.

Simons, H. et McCormack, B. (2007). Integrating Arts-Based Inquiry in Evaluation Methodology: Opportunities and Challenges. Qualitative Inquiry, 13(2), 292-311.

Simpson, A. et A. Smith (2014). Introduction. Dans A. Simpson et A. Smith (dir.), Theorizing Native Studies (1-30). États-Unis : Duke University Press

Sligter, J. (2007). Performer and Research. Dutch journal of music theory, 12(1).

Smith, H. et Dean, R.T. (2009). Practice-led research, research-led practice in the creative arts. Edinburgh : Edinburgh university press.

Smith, L. T. (2012). Decolonizing methodologies : research and indigenous peoples / (2nd ed.). London: Zed Books.

Smitka, J.A.M. (2012). Rhizomatic explorations in curriculum. Alta. J. Educ. Res. Alberta Journal of Educational Research, 58(2), 185-197.

Spaniol, S. (2005). “Learned Hopefulness”: An Arts-Based Approach to Participatory Action Research. Art Therapy, 22(2), 86-91. http://dx.doi.org/10.1080/07421656.2005.10129446

Sparkes, A. (1992).  The paradigms debate:  An extended review and difference of a difference.  Dans A. Sparks (dir.), Research in physical education and sport:  exploring alternative visions (p. 10-59). Washington:  Falmer Press.

Springgay, S. et Zaliwska, Z. (2015). Diagrams and Cuts : A Materialist Approach to Research-Creation. Cultural Studies Critical Methodologies, 15(2), 136-144.

Spry, T. (2011). Performative autoethnography, Critical embodiments and possibilities. Dans N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Éd.), The SAGE handbook of qualitative research (Fifth edition, p.p. 497‑511). Sage Publication.

Stein, C.H. et Faigin, D.A. (2015). Community-based arts initiatives: exploring the science of the arts. Am J Community Psychol, 55(1-2), 70-73. http://dx.doi.org/10.1007/s10464-014-9698-3.

Stewart, R. (2003). (Re)inventing artists’ research: Constructing living forms of theory. Text : Journal of writing and writing courses, 7(2).

Stock, C.(2007) Accented Body and Beyond: a Model for Practice-Led Research with Multiple Theory/Practice Outcomes. Dans Communication présentée à /au Proceedings Re-thinking Theory and Practice/Repenser pratique et théorie, Le Centre National de la Danse, Paris, France

————-. (2010). Aesthetic tensions: evaluating outcomes for practice-led research and industry. TEXT Special issue, Symposium: Creative and practice-led research—current status, future plans.

————-. (2013). Acquiring ‘doctorateness’ in the creative industries : an Australian perspective on professional research doctorates. Text : Journal of writing and writing courses, (22).

Strange, S. (2012). Creative research: A radical subjectivity? Text Special issue: Beyond practice-led research.

Stringer, E.T (1996). Action research : a handbook for practitioners. Thousans Oaks, Californie : Sage.

————-. (2004). Action Research in education. Upper Saddle River, N.J. : Pearson / Merrill / Prentice Hall.

Sullivan, G. (2005). Art practice as research : inquiry in the visual arts. Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications.

————-. (2006). Research Acts in Art Practice. Studies in Art Education, 48(1), 19-35.

————-. (2006). Artefacts as evidence within changing contexts.

————-. (2009). Making Space: The Purpose and Place of Practice-Led Research. Dans Smith, H. et R. T. Dean (dir.), Practice-led research, research-led practice in the creative arts (p. 41-65). Edinburgh : Edinburgh university press.

Sutherland, I. et Acord, S. (2007). Thinking with art : from situated knowledge to experiential knowing. Journal of visual arts practice, 6(2), 125-140.

Szoke, D. (2014). Researchify: Immanence and the Artist-Researcher. RACAR : Revue d’art canadienne RACAR : Revue d’art canadienne, 39(1), 34.

Taner, J. (dir.). 2004. The Sociology of Art : A Reader, Londres et New York, Routledge.

Tamas, S.E. (2010). Walking the Lines: Art, Research, and Unknowing. Creative Approaches to Research, 3(2), [5]-20.

Taylor, S. (2011). The Meanings and Problems of Contemporary Creative Work. Vocations and Learning, 5(1), 41-57. http://dx.doi.org/10.1007/s12186-011-9065-6

————-. & Bogdan, R. (1997).  Introduction :  Go to the people. Dans  S.J. Taylor et R. Bogdan  (dir.), Introduction to qualitative research (pp. 3-23). New York:  Wiley.

Thiollent, M. (2015). Action Research and Participatory Research: An Overview.

Thomas, H. (2003). The body, dance and cultural theory. Palgrave Macmillan.

Throp, M. (2016). Correlating theory and practice in fine art research: understanding practice as research; seminars for first year PhD students. Intellect Publishing.

Turner, V. W. (1991). Dramatic Ritual/Ritual Drama: Performative and Reflexive Anthropology. Dans B. Marranca & G. Dasgupta (Éd.), Interculturalism and performance (1st ed., p. 99‑111). New York: PAJ Publications.

Tyson, K. B. (1995). New foundations for scientific social and behavioral research : The heuristic paradigm. Boston, Toronto : Allyn and Bacon.

Ulmer, J.B. (2015). Embodied writing: choreographic composition as methodology. Res. Dance Educ. Research in Dance Education, 16(1), 33-50.

Vaage, N.S. (2016). What Ethics for Bioart? NanoEthics NanoEthics, 10(1), 87-104.

Van Niele, I. (2006). Inventive synergy: Studio-based research beyond reflective practice.

Victoria, S. et Aicher, A.L. (2016). Veiling and Unveiling : An Artistic Exploration of Self-Other Processes. Qualitative Inquiry, 22(3), 192-197.

Viega, M. (2016). Science as Art: Axiology as a Central Component in Methodology and Evaluation of Arts-Based Research (ABR). Music Therapy Perspectives, 34(1), 4-13.

Wall, G. (2012). Interdisciplinary Research: Practising the In-Between. International Journal of Art & Design Education, 31(3), 276-285.

Ward, A. (2011). “Bringing the Message Forward”: Using Poetic Re-presentation to Solve Research Dilemmas. Qualitative Inquiry, 17(4), 355-363.

Waycott, J. (2015). Re/formulating Ethical Issues for Visual Research Methods from the Ground Up. The Research Methods Laboratory.

Webb, J. et Brien, D.L. (2008). “Agnostic” thinking creative writing as practice-led research. Working Papers in Art and Design(5)

Wesseling, J. et Boomgaard, J. (2011). See it again, say it again : the artist as researcher. Amsterdam : Valiz.

Wilson, J. (2011). Creative Arts Research: A long path to acceptance. Australian Universities’ Review, 53(2), 68-76.

Wilson, S. (2008). Research is ceremony : indigenous research methods. Halifax, Winnipeg: Fernwood.

Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data – Description, analysis, and interpretation. Thousand Oaks, Californie : Sage.

Woo, Y.Y.J. (2008). Engaging New Audiences: Translating Research Into Popular Media. Educational Researcher, 37(6), 321-329. http://dx.doi.org/10.3102/0013189×08324229

Wright, D.G., Bennett, D. et Blom, D. (2010). The interface between arts practice and research: attitudes and perceptions of Australian artist‐academics. Higher Education Research & Development, 29(4), 461-473. http://dx.doi.org/10.1080/07294361003717911

Xin Wei, S. (2011). The Atelier-Lab as a Transversal Machine. Revue FranÁaise d Etudes AmÈricaines, 128(2), 62.

Yassi, A., Spiegel, J.B., Lockhart, K., Fels, L., Boydell, K. et Marcuse, J. (2016). Ethics in Community-University-Artist Partnered Research: Tensions, Contradictions and Gaps Identified in an Arts for Social Change Project. J Acad Ethics Journal of Academic Ethics, 14(3), 199-220.

Yeates, H.L. (2009). Embedded engagements : the challenge of creative practice research to the humanities. The international journal of the humanities, 7(1), 139-147.

Zeilinger, M. (2014). Live Coding the Law: Improvisation, Code, and Copyright. cmj Computer Music Journal, 38(1), 77-89.

Doctorat en études pratiques des arts

Interdisciplinaire et mettant en valeur la création, le Doctorat en Études et Pratiques des Arts vise à susciter une interaction entre les pratiques et les théories artistiques actuelles. Ce programme est ouvert à toute forme d’art telle que l’architecture, les arts médiatiques, le cinéma, la danse, l’histoire de l’art, la littérature, la musique et le théâtre. Il s’agit du seul doctorat offert en langue française en Amérique pour les arts plastiques, le design et la danse, en plus de faire place à la recherche-création portant sur les arts de la scène.

Suivez-nous

Coordonnées

DÉPA - UQÀM

doctorat.arts@uqam.ca

Pavillon Judith Jasmin
local J-R537
405, rue Sainte-Catherine Est
Montréal (Québec) H2L 2C4